RT praktijk Baarn

Ieder kind kan leren!

Blog

overzicht:  volledig / samenvatting

Ik ben bang dat ik blijf zitten

Geplaatst op 6 februari, 2017 om 5:35

Emma, een vrolijke meid uit groep 7 komt nu ruim een jaar bij mij in de praktijk voor haar dyslexie. Ik help haar voornamelijk bij het leren spellen en soms met de zaakvakken. Als ze een toets heeft vraagt ze zelf of ik haar kan helpen. Samen maken we dan een mindmap, zodat ze de samenhang van de lesstof beter ziet en het goed kan onthouden. Soms maken we een uitstapje en hebben we een gesprek over een probleem waar ze op dat moment tegenaan loop. Zo ook vandaag.


Emma krijgt een dictee over de woorden die ze de afgelopen week heeft geoefend. In de eerste vijf woorden die dicteer zitten allemaal fouten. Ze schrijft slordig en snel, vergeet het stappenplan en verbetert veel. Soms krast ze het door, verbetert ze het en komt er toch weer op terug. Ze weet het zelf ook, want haar hand houdt ze over haar werk. Ik vermoed dat haar hoofd vol zit met van alles, waardoor ze haar gedachten er niet bij kan houden. Ik benoem wat ik zie en vraag haar of ze weet hoe het komt. Ze geeft inderdaad aan dat haar hoofd helemaal vol zit. Ik vraag haar of ze wil onderzoeken hoe het zit. Dat wil ze graag. We tekenen een groot hoofd en zetten daar allemaal dingen in waar ze aan denkt. We gebruiken daarbij kleuren, groen voor fijne dingen, rood voor vervelende dingen en oranje voor de dingen daartussen in. Voor we het weten zit haar hoofd vol met leuke liedjes en dansjes, fijne gebeurtenissen van het weekend, maar ook een mopperende juf, werk dat niet af is, die stomme dyslexie, haar vriendinnen die allemaal naar het VWO gaan, dat ze dom is, thuis soms ruzie met haar broers, ze bang is om te blijven zitten en dat ze niet naar het VWO kan. Het is veel, maar het opschrijven doet haar goed. Door het gebruik ontstaat overzicht en als we alles hebben mag ze één ding uitkiezen waar we verder op in gaan zoomen. Ze kiest het zittenblijven.


Met behulp van het faalangstsjabloon van Teken je gesprek brengen we al haar negatieve overtuigingen over het zittenblijven in beeld. In het rood en soms ook oranje tekenen we op hoe ze zich daarbij voelt en wat daarvan het resultaat is. Ze ziet al snel dat ze blijft piekeren over iets waarvan ze nu inziet dat ze het zelf allemaal bedenkt, het zit in haar hoofd en het wil er niet meer uit. Voor dat we naar de helpende gedachten gaan heeft ze al een mooie actie bedacht. Ze wil het met haar juf bespreken zodat ze zekerheid heeft. Natuurlijk slaan we ook de stap van het positief denken niet over en brengen we in het groen allemaal helpende gedachtes in kaart. Ze is verbaast dat het zo makkelijk gaat en wil graag de twee kaartjes "ik doe mijn best" en "het is goed zoals het is" meenemen naar huis. Op een leeg kaartje schrijft ze "als ik het wil, kom ik er op mijn manier!' Prachtig dat ze ineens veel steviger in haar schoenen staat en vol zelfvertrouwen is. Ze neemt een kopie van de tekeningen mee zodat ze die thuis en met haar juf kan bespreken.


Na een week brengt haar moeder haar dochter naar de praktijk. Ze is blij hoe het met haar dochter gaat en dankbaar voor mijn luisterend oor. Ze vertelt met dat ze het tijdens het uitlaten van de hond hebben gehad over het volle hoofd en alle dingen die haar dwars zaten. Er was ruimte voor verdriet en haar moeder toonde vooral begrip en troost. En bovendien is er weer heel veel gelachen.

 

Annemarie Laseur is werkzaam als Kindercoach en Remedial Teacher bij RT praktijk in Baarn. Ze is een zeer ervaren leerlingbegeleider, Kids Skills Ambasador en trainer/opleider van Teken je gesprek. In de praktijk begeleidt ze niet alleen leerlingen met leerproblemen maar coacht ze ook kinderen en jongeren met uiteenlopende problemen, denk aan werkhoudingsproblemen, gedrag, (faal)angst en pesten.

Heeft u ook hulp nodig voor uw zoon of dochter? Neem dan contact op met RT praktijk Baarn, ik help u graag!

Annemarie Laseur


Gepest? Praten helpt!

Geplaatst op 15 januari, 2017 om 13:35

Gepest worden is heel vervelend en ouders zijn hier vaak bezorgd over. Terecht, zeker als het nieuwe nare berichten brengt over de gevolgen die pesten teweeg brengen. Het is belangrijk om signalen van pesten altijd en in een vroeg stadium serieus te nemen. Luisteren, zonder oordeel, is essentieel voor een goede uitkomst. Als kindercoach wordt Annemarie Laseur regelmatig ingeschakeld om te helpen bij pestproblematiek.


Een paar weken geleden werd Anne bij mij in de praktijk aangemeld, een meisje van 7 jaar. Haar ouders maakten zich zorgen omdat ze gepest wordt. Ik ga met Anne in gesprek en ondersteun dit door het uit te tekenen volgens "Teken je gesprek", een visuele oplossingsgerichte coachmethode.


Ik vraag haar in welke situaties ze last heeft van het pesten en daar kiezen we één situatie uit die we verder gaan onderzoeken. Van die specifieke situatie maken we een ketting van gebeurtenissen. Al tekenend blijkt dat haar vriendinnen vaak onderling onenigheid hebben. Zij probeert het voor hun op te lossen en vervolgens leidt dat tot ruzie met andere meiden. Anne is een gevoelig meisje en kan niet tegen onrecht. Dat is een mooie eigenschap, maar belemmert haar nu in haar sociale contacten. Al tekenend is ze heel erg bezig de schuld te leggen bij haar klasgenoten en lijkt daar helemaal in vast te zitten. Ik laat het zo ... en als ze rustig is vraag ik of ze met mij naar de tekening wil kijken. Ik laat haar hierop reflecteren en stel de vraag; "Waar denk je dat het anders kan?" Het is prachtig om te zien dat ze zelf ontdekt dat ze zich onnodig met anderen bemoeit, met als nadelig gevolg dat ze ruzie heeft met meiden die niet eens met het conflict zijn betrokken. Er is verbazing, dat ze dat nu pas ontdekt. Dat wil ze niet meer! Daarom daag ik haar uit om enkele handige acties te bedenken en kiezen we helpende gedachten die haar daarbij helpen. Ze kiest drie kaartjes uit; iets niet weten is niet erg, ik ben sterk en ik vertrouw erop dat het steeds beter gaat. Vervolgens visualiseren we hoe het is als ze deze aanpak ook gaat toepassen in een groene ketting. Ze verlaat sterk en opgewekt de praktijk. Als ik haar na een week weer zie, staat er een ander meisje. Ze is vol zelfvertrouwen, staat rechtop en heeft een open en vriendelijke uitstraling. Ze vertelt vol trots dat ze geen ruzies meer heeft en dat het in de klas goed gaat. Ze voelt zich niet meer gepest en heeft een oplossing gevonden die voor haar werkt!


Meestal volstaan een paar gesprekken om het pesten te stoppen en wat ik vaak merk in de praktijk is dat het pesten vooral gepest voelen is. Vaak lijkt het deze kinderen te overkomen en hebben ze geen gedragsalternatief. In gesprek gaan is nodig om deze denkfout bij kinderen op te sporen. Het is heel belangrijk dat het kind zelf onderzoekt wat er mis gaat en een eigen oplossing bedenkt. Dan gaat het werken, wordt een kind sociaal sterker en stopt het pesten, net als bij Anne. Soms is er meer nodig, in enkele gevallen is de groep zo onveilig dat een aanpak voor de hele groep nodig is.


Anne is nog één keer terug geweest. Het gaat heel goed met haar en de afgelopen maanden zijn er geen conflicten meer geweest. Ze heeft nog wel één belangrijke vraag; "Hoe komt het dat mijn vriendinnen nog niet zien dat ik echt anders ben?" Ik geeft haar de levensles van de erfenis, daarmee krijgt ze inzicht in sociale patronen. Nu begrijpt ze dat haar vriendinnen het gewoon nog niet zien dat ze verandert is en dat dat tijd nodig heeft. Het geeft haar rust, het ligt niet aan haar, het komt wel. Met dat vertrouwen verlaat ze de praktijk.




Annemarie Laseur is werkzaam als Kindercoach en Remedial Teacher bij RT praktijk in Baarn. Ze is een zeer ervaren leerlingbegeleider, Kids Skills Ambasador en trainer/opleider van Teken je gesprek. In de praktijk begeleidt ze niet alleen leerlingen met leerproblemen maar coacht ze ook kinderen en jongeren met uiteenlopende problemen, denk aan werkhoudingsproblemen, gedrag, (faal)angst en pesten.

Heeft u ook hulp nodig voor uw zoon of dochter? Neem dan contact op met RT praktijk Baarn, ik help u graag!

Annemarie Laseur

 

 


Rss_feed